Chcem prispieť
Chcem prispieť
CHCEM PRISPIEŤ
© Martin Hatala


Čo robiť, ak je niekto iný nesprávne informovaný
Ako postupovať, keď ostatní zdieľajú nepravdivé alebo nepresné informácie

 

Keď sa stretneme s niekým, kto je nesprávne informovaný, môže byť náročné zorientovať sa v situácii, najmä ak ide o citlivú alebo dôležitú tému. Čelenie takýmto rozhovorom si vyžaduje empatiu a porozumenie, pretože je normálne, že ľudia si svoje presvedčenia chránia.

 

 


Tu je niekoľko krokov, ktoré môžete podniknúť, aby ste situáciu riešili s rešpektom a efektívne:

 

Krok 1: Aktívne počúvajte

Nebudeme nikdy schopní presvedčiť niekoho, že má o niečom mylné predstavy, ak nebudeme mať jasnú predstavu o tom, prečo tieto predstavy zastáva. To si vyžaduje aktívne počúvanie. 

Aktívne počúvanie pomáha ľuďom cítiť sa vypočutý a pochopený. Používaním gest, ako sú povzbudzujúce úsmevy a potvrdzujúce prikyvovanie, môžete ukázať, že sa zaujímate o to, čo hovoria, a že vám na tom naozaj záleží. Ak sa pri rozhovore s druhou osobou dostanete do rovnakej úrovne očí, môžete jej pomôcť cítiť sa istejšie a viac s vami prepojenou. Ukážte im, že ste ich počúvali zhrnutím toho, čo povedali, a to parafrázovaním a objasňovaním. Pýtajte sa ich otázky typu "čo?", "prečo?" a "ako?", ako aj ďalšie zisťovacie otvorené otázky, aby ste sa dostali hlbšie k zdrojom ich názorov.

 

Krok 2: Buďte empatickí a trpezliví 

Počas týchto rozhovorov sa chceme vyhnúť tomu, aby sme boli vnímaní ako arogantní, agresívni alebo povýšeneckí. Druhá osoba sa tak môže cítiť napadnutá, čo môže vyvolať obrannú reakciu a postaviť okolo seba nepreniknuteľný múr. V tom momente by sa diskusia skončila. 

Namiesto toho sa snažte kontrolovať tón svojho hlasu a slová, ktoré používate. Na diskusiu sa pozerajte tak, akoby ste ich pomaly sprevádzali na ceste, a nie akoby ste im dávali hodnotnú lekciu. Ich obavy by ste mali riešiť úctivým a zdvorilým spôsobom. Koniec koncov, niektoré myšlienky, vďaka ktorým sú niektorí ľudia vnímavejší na niektoré dezinformácie, môžu byť zakorenené hlboko v ich svetonázore a jeden krátky monológ to nezmení. 

Zmena postojov môže byť niekedy dlhý a náročný proces, preto nečakajte, že sa to podarí za jedno stretnutie. Uistite sa, že sa osoba cíti dostatočne komfortne na to, aby sa k vám vrátila a ak je to vhodné, nezabudnite nadviazať na diskusiu a naplánovať budúce príležitosti na interakciu na túto tému. 

 

Krok 3: Uistite sa, že zdôrazňujete dôležitosť overovania faktov alebo hľadania presných informácií

Najlepším spôsobom, ako presvedčiť ostatných o dôležitosti presných informácií, je často jasne a priamo hovoriť o nebezpečenstvách, ktoré so sebou dezinformácia prináša. 

Dezinformácie môžu mať významný a dlhodobý vplyv na spoločnosť tým, že podnecujú konflikty a spôsobujú, že ľudia strácajú vzájomnú dôveru a dôveru v inštitúcie. V niektorých prípadoch, napríklad pri informáciách týkajúcich sa zdravia alebo počas humanitárnych krízových situácií, môžu byť presné informácie otázkou života alebo smrti.


Krok 4: Navrhnite konkrétne riešenia 
Keď druhá osoba uzná, že môže mať nesprávne informácie a je ochotná viac si overovať fakty, nezabudnite jej ponúknuť konkrétne riešenia. 


Ak sa chcete dozvedieť viac o niektorých krokoch, ktoré môžu ľudia podniknúť na overenie faktov, viac sa dozviete TU.

Každé dieťa
si zaslúži
detstvo,
budúcnosť,
nádej...

PREČÍTAJTE SI VIAC

© UNICEF/UNI576410/Meerzad
celý článok

Zničujúce povodne v Afganistane

Bleskové záplavy 10. - 11. mája 2024 na severovýchode Afganistanu si údajne vyžiadali životy najmenej 240 ľudí vrátane 51 detí a mnoho ďalších utrpelo zranenia. Očakáva sa, že tieto čísla sa budú zvyšovať, keď prídu ďalšie správy. Najviac obetí bolo hlásených v provincii Baglán, kde silné dažde zničili približne 3 000 domov, poškodili poľnohospodársku pôdu, odplavili dobytok, zatvorili školy a poškodili zdravotné strediská. Zasiahnuté boli aj provincie Takhar a Badakhshan, kde bolo podľa prvých správ poškodených najmenej 300 domov. "Dovoľte mi vyjadriť úprimnú sústrasť rodinám, ktoré smútia nad stratou svojich blízkych," povedal Dr. Tajudeen Oyewale, zástupca UNICEF v Afganistane. "UNICEF a naši partneri sú na mieste a vyvíjajú maximálne úsilie, aby postihnutým rodinám a komunitám poskytli rýchlu pomoc." UNICEF poslal 450 rodinných súprav, 500 hygienických súprav, 476 prikrývok pre dospelých a deti a 100 súprav oblečenia, ktoré doplnia podporu poskytovanú inými agentúrami OSN a partnermi. Vyslaný bol aj mobilný tím UNICEF pre zdravotníctvo a výživu a na mieste sú aj tímy UNICEF, ktoré pomáhajú vykonávať ďalšie hodnotenia.