Ako vybrať vývojovo vhodné knihy pre malé deti
Čítanie správnej knihy s dieťaťom
Deti do 2 rokov
- Malé knihy, ktoré dieťa môže ľahko držať a prezerať.
- Čiernobiely dizajn alebo svetlé farby s kontrastnými obrázkami
- Stránky s jedným alebo dvoma objektami a malým počtom slov
- Mäkké vinylové, alebo látkové knihy, ktoré sú odolné (hryzenie, hádzanie...)
Deti od 2 - 3 rokov
- Knihy s jednoduchými vetami, básňami, rýmovačkami
- Knihy s veľkými obrázkami, fotografiami, činnosťami, ktoré dieťa pozná (obliekanie, predmety, zvieratá, členovia rodiny atď.)
- Knihy so skrytými prekvapeniami, textúrami, zrkadlom
- Knihy so zaoblenými okrajmi, hrubými stranami.
Deti od 3 - 4 rokov
- Knihy s jednoduchými vetami, frázami s možnosťou vytvoriť príbeh
- Knihy s piesňami, poéziou a opakujúcim sa textom
- Knihy s farebnými obrázkami, fotografie s jednoduchými príbehmi
- Knihy s témami zvierat, pocitov, farieb, čísel, písmen
- Knihy o spoločných činnostiach (členovia rodiny, čítanie na dobrú noc, deň detí)
- Knihy so zdvíhacími klapkami, dotykové a hmatové, interaktívne a na zmyslové skúmanie
Deti v predškolskom veku
- Knihy s jednoduchými príbehmi, zápletkami, rýchlym dejom a pútavými ilustráciami
- Knihy o skutočných okolnostiach (chodenie do škôlky, hranie sa s kamarátmi atď.)
- Rozprávkové knihy
- Knihy s bohatými ilustráciami, reálnymi obrázkami
- Knihy s písmenami, číslami, o zvieratách, dinosauroch, autách, hmyze, geografii, ročných obdobiach, kultúre atď.
- Knihy, ktoré obsahujú vtipné slová a citoslovcia "Bzzz išla včela". "Cvak, cvak, cvak išiel vlak."
- Knihy s predvídateľným príbehom, v ktorých dieťa môže dopĺňať prázdne miesta a hľadať, čo bude nasledovať.
Ako čítať s deťmi
10 tipov na čítanie s dieťaťom
- Požiadajte dieťa, aby si vybralo, čo by chcelo čítať. Príbeh bude deti viac zaujímať, ak si ho samy vyberú.
- Vypnite televíziu alebo rádio, prepnite telefón na tichý režim a nájdite si tiché miesto na čítanie, aby dieťa počulo váš hlas a mohlo sa sústrediť na knihu.
- Nájdite si vhodné miesto na spoločné čítanie. Posaďte sa k dieťaťu tak, aby videlo na obrázky. Poskytnite dieťaťu dostatok času na prezeranie knihy. Ak ste so skupinou detí, každé dieťa by malo mať dostatok času na prezeranie obrázkov. Môžete sa s deťmi dohodnúť na poradí, v akom budú deti otáčať stránky, ale môžete ich otáčať aj vy, a to rýchlosťou vhodnou pre každé dieťa.
- Ak čítate, čítajte spolu s dieťaťom, pretože ide o interaktívny proces. Povzbudzujte dieťa, aby si pozeralo obrázky, opisovalo ich, ukazovalo predmety, kládlo otázky, hralo divadlo, samostatne rozprávalo, predpovedalo, čo sa stane ďalej, atď.
- Dieťa vás môže požiadať, aby ste mu znovu a znovu čítali jeho obľúbenú knihu - buďte trpezliví a reagujte na to, pretože je to príležitosť rozvíjať jeho vzťah k čítaniu.
- Použite ilustrácie ako zdroj na rozšírenie príbehu a dialógu s dieťaťom.
- Bavte sa! Neexistuje správny alebo nesprávny spôsob, ako sa podeliť o príbeh - pokiaľ sa vy a vaše dieťa bavíte. Nebojte sa hrať situácie alebo používať zábavné hlasy... vaše deti to budú milovať!
- Kniha je príležitosťou na rozvoj predstavivosti a tvorivosti. Pred čítaním príbehu položte otázky: O čom si myslíte, že je tento príbeh? Kto by v ňom mohol vystupovať? Otázky môžeme klásť aj počas čítania: Čo si myslíte, že sa stane? Ako si myslíte, že sa to skončí? Otázkami po prečítaní príbehu vedieme deti k tomu, aby premýšľali o hodnotách múdrosti, dobra, spravodlivosti, lásky, a priateľstva. Ich nositeľmi sú hrdinovia a hrdinky príbehov, ktorí porazili zlo, ľudskú hlúposť, nespravodlivosť, nenávisť atď. Dôležité je prepojiť príbeh so životom a skúsenosťami detí: "Ako by ste sa cítili, keby ste to boli vy?" alebo "Čo by ste robili, keby sa to stalo vám?".
- Nechajte dieťa rozhodnúť, kedy chce čítať. Niekedy deti nemajú na čítanie náladu, inokedy si to možno samy vypýtajú!
- Postarajte sa, aby sa spoločné čítanie stalo bežnou súčasťou vašich každodenných zvykov a rituálov. Každý deň venujte spoločnému čítaniu približne 15-30 minút, pričom nezabúdajte, že je dobré čítať si s dieťaťom vždy, keď o to požiada.
Prečo je dôležité čítať deťom od útleho veku
Tri dôvody, prečo je dôležité čítať deťom nahlas
- Malé deti sa učia skúmaním svojich zmyslov - dotýkajú sa knihy, otáčajú stránky, všímajú si farby a tvary. Zároveň počúvajú upokojujúci hlas toho, kto im číta - to všetko sú spôsoby, ktorými prijímajú informácie a chápu svet okolo seba. Učia sa aj o emóciách - čo znamená a aký je to pocit byť šťastný, smutný, nahnevaný, vzrušený, vystrašený atď.
- Keď dieťaťu čítame, nielenže mu odovzdávame novú slovnú zásobu a komunikačné štýly, ale posilňujeme aj jeho aktívne počúvanie a schopnosť pracovať s pamäťou. Vďaka tejto skúsenosti deti začínajú chápať súvislosti medzi písaným, kresleným a hovoreným textom. Knihy a príbehy tiež podnecujú deti klásť otázky a hľadať odpovede, čo je nevyhnutné pre schopnosť uvažovania.
- Hlasné čítanie posilňuje vzťah medzi dospelým a dieťaťom. Emocionálne väzby vytvorené počas spoločného čítania sú neoceniteľné, živia citové väzby a budujú dôveru a pozitívnu náklonnosť, čo prospieva dospelému aj dieťaťu. Bez ohľadu na vek budú deti vždy potrebovať kvalitne strávený čas s rodičmi, opatrovateľmi a inými dospelými vo svojom okolí, pretože im to pomáha pochopiť svoje emócie a cítiť sa menej osamelo.
- Spoločný zážitok z čítania prenesie deti do sveta, v ktorom vizuálne, sluchovo, kinesteticky a emocionálne cestujú v čase. V tomto stave sú deti nielen vnímavejšie k hlbšiemu učeniu, ale zároveň si precvičujú empatiu a budujú odolnosť.
- Príbehy sprostredkúvajú nápady, myšlienky a emócie, ktoré dávajú deťom slobodu skúmať, hrať sa a tvoriť s nimi.