Chcem prispieť
Chcem prispieť
CHCEM PRISPIEŤ
© UNICEF/UNI313108/Adelson


Tínedžeri a koronavírus

Ako sa môžu tínedžeri starať o svoje mentálne zdravie počas koronavírusu (COVID-19)

6 stratégií pre mládež, ktorá čelí novej (dočasnej) realite

 

Byť tínedžerom je samo o sebe celkom náročné a šírenie (COVID-19) to sťažuje ešte viac. Popri zatvorených školách a zrušených podujatiach prichádza mnoho mladistvých o niektoré z najdôležitejších okamihov svojho mladého života - ako aj o každodenné chvíle, akými sú rozhovory a stretnutia s priateľmi a účasť na vyučovaní v triede.

Pre mladých ľudí, ktorí čelia životným zmenám v dôsledku prepuknutia choroby, ktorí pociťujú úzkosť, izoláciu a sklamanie, máme dobrú správu: nie ste v tom sami. S odborníčkou na psychológiu adolescentov a  autorkou bestselleru a publicistkou New York Times Dr. Lisou Damourovou sme sa rozprávali o tom, ako sa v novej situácii možno starať o seba a svoje duševné zdravie.

 

1. Uvedomte si, že vaša úzkosť je úplne normálna

Ak pre zatvorenie škôl a rôzne alarmujúce titulky v správach pociťujete úzkosť, nie ste jediní. V podstate by ste sa tak mali cítiť. „Psychológovia už dlhodobo tvrdia, že úzkosť je normálna a zdravá funkcia, ktorá nás má upozorňovať na hrozby a pomáha nám prijímať opatrenia na našu sebaochranu,“ hovorí Dr. Damour. "Vaša úzkosť vám tak pomôže urobiť rozhodnutia, ktoré sú momentálne nevyhnutné - netráviť čas s inými ľuďmi alebo vo veľkých skupinách, umývať si ruky a nedotýkať sa tváre." Tieto pocity pomáhajú chrániť nielen vás, ale aj ostatných. Takto sa “staráme aj o členov našej komunity. Myslíme tým aj na ostatných ľudí v našom okolí.”
Aj keď je úzkosť v súvislosti s COVID-19 úplne pochopiteľná, uistite sa, že využívate „spoľahlivé zdroje [ako sú UNICEF a stránky Svetovej zdravotníckej organizácie] na získanie informácií alebo na kontrolu akýchkoľvek iných informácií, ktoré sa objavujú na menej spoľahlivých stránkach“ odporúča Dr. Damour.
Ak sa obávate, že máte príznaky ochorenia, je dôležité o tom povedať svojim rodičom. „Majte na pamäti, že prejavy ochorenia spôsobené infekciou COVID-19 sú vo všeobecnosti mierne, najmä pre deti a mladých ľudí,“ hovorí Dr. Damour. Je tiež dôležité si uvedomiť, že mnohé zo symptómov COVID-19 je možné liečiť. V prípade, že sa necítite dobre alebo máte obavy z virusu, hovorte o tom s rodičmi alebo inou dôveryhodnou dospelou osobou, aby vám mohli pomôcť.
Pamätajte si: „Existuje veľa účinných vecí, ktoré môžeme urobiť pre to, aby sme ostali v bezpečí my sami i naši blízki a aby sme mali lepšiu kontrolu nad okolnosťami, v ktorých sme sa ocitli: často si umývajme ruky, nedotýkajme sa tváre a nezúčastňujme sa na spoločenských podujatiach.“

 

2. Nájdite si vhodné rozptýlenie 

„Psychológovia vedia, že keď sa nachádzame v chronicky ťažkých podmienkach, je veľmi užitočné rozdeliť situáciu na dve kategórie: veci, ktoré ovplyvniť môžem, a potom veci, ktoré ovplyvniť nemôžem,“ hovorí Dr. Damour.

V súčastnosti zažívame mnoho vecí, ktoré spadajú práve do tej druhej kategórie, a práve rozptýlenie nám pomôže sa s tým všetkým vyrovnať. Vypracujte si domáce úlohy, pozrite si váš obľúbený film, alebo sa začítajte do knihy, na ktorú ste doteraz nemali čas - toto všetko sú spôsoby, ako nájsť úľavu a rovnováhu v našom každodennom živote.

 

3. Nájdite nové spôsoby, ako sa spojiť so svojimi priateľmi

Ak chcete tráviť čas s priateľmi aj počas sociálneho odlúčenia, sociálne médiá sú skvelým spôsobom, ako sa s nimi spojiť. Buďte kreatívni: Pripojte sa k výzve Tik-Tok ako je #safehands. „Nikdy by som nepodceňovala kreativitu mladých ľudí,“ tvrdí Dr. Damour, „mám tušenie, že nájdu inovatívne a doteraz nevídané spôsoby vzájomného online spojenia a komunikácie“.

„Avšak neobmedzený prístup k obrazovkám počítačov alebo k sociálnym médiám tiež nie je najlepší nápad. Nie je to zdravé ani múdre a dokonca to môže znásobiť vašu úzkosť,“ pripomína Dr. Damour, ktorá odporúča vypracovať si za pomoci svojich rodičov časový rozvrh, koľko hodín denne budete tráviť pred obrazovkami.

 

4. Zamerajte sa na seba a svoj rozvoj

Nechceli ste sa vždy naučiť niečo nové, začať čítať novú knihu alebo hrať na hudobný nástroj? Teraz je na to ten správny čas. Zamerať sa na sebarozvíjanie a hľadanie spôsobov ako efektívne využiť čas je najlepšou cestou, ako sa postarať o svoje duševné zdravie. „Už dlhšie som si vytvárala zoznam všetkých kníh, ktoré by som si chcela čítať a vecí, ktorým som sa vždy plánovala venovať,“ priznáva Dr. Damour.

 

5. Nebráňte sa pocitom

Rôzne podujatia a stretnutia s priateľmi, koníčky alebo športové zápasy, ktoré sme v tejto situácii nútení vynechať, v nás vyvolávajú neuveriteľné sklamanie. „Sú  to rozsiahle straty. Skutočne ubíjajúce najmä pre mladých ľudí, ktorí právom pociťujú sklamanie, “  vysvetľuje Dr. Damour. Ako sa najlepšie vysporiadať s týmto sklamaním?
Nebráňte sa týmto pocitom a precíťte ich. „Keď cítite sklamanie, jediným spôsobom, ako sa ho zbaviť, je ním prejsť. Oddajte sa týmto pocitom a prejdite si smútkom, čoskoro nato sa začnete cítiť lepšie.“

Spracovanie vnútorného prežívania pocitov vyzerá u každého inak. "Niektoré deti sa začnú venovať umeniu, niektoré sa budú chcieť porozprávať so svojimi priateľmi, aby cítili vzájomnú spriaznenosť aj napriek tomu, že sa nemôžu stretnúť, a niektoré deti zas budú chcieť nájsť spôsoby ako pomôcť ľuďom v núdzi a napríklad pomôcť im nákupom potravín,” hovorí Dr. Damour. Dôležité je, že robíte to, čo sa vám zdá správne.

 

6. Buďte k sebe a ostatným láskaví

Niektorí dospievajúci čelia šikanovaniu a zneužívaniu v škole kvôli koronavírusu. „Porozprávať sa s dôveryhodnými osobami je najlepším spôsobom, ako sa vysporiadať so šikanovaním,“ hovorí Dr. Damour. „Deti a mladí ľudia vystavení šikanovaniu mu sami nedokážu čeliť, mali by sme ich vždy povzbudiť, aby sa obrátili na priateľov alebo dospelých so žiadosťou o pomoc a podporu.“

Ak ste svedkami šikanovania vášho priateľa, oslovte ho a ponúknite mu pomoc. Ak nič neurobíte, takýto človek ľahko nadobudne pocit, že všetci sú proti nemu alebo že jeho pocity nikoho nezaujímajú. Práve vaše slová podpory to môžu zmeniť.

A pamätajte: práve v súčasnej situácii je nevyhnutné veľmi citlivo si uvedomovať, že naše nevhodne zvolené slová či názory môžu veľmi ľahko ublížiť ostatným.

 

 

 

 

Každé dieťa
si zaslúži
detstvo,
budúcnosť,
nádej...

PREČÍTAJTE SI VIAC

© UNICEF Njiokiktjien
celý článok

Daruj TUČNIAKA – ZÁCHRANÁRA na MDD